Інноваційні методи на уроках трудового навчання

 

  1. Вправа  «Знайомство». Учні по черзі (перший до другого, другий до третього…) повертаються обличчям один до одного, торкаються долонями та промовляють: «Вітаю! (Доброго ранку!) Я – Ганнуся (Тетянка, Оксана…). Бажаю тобі успіху (вдалого дня, щастя, гарних оцінок, доброго здоров’я…). Учитель також висловлює свої побажання учням.
  2. Вправа «Очікування» проводиться з метою визначення сподівань і очікувань від  уроку. Учні на стікерах пишуть свої очікування. Прикріпляючи аркуші на плакаті,  кожен проговорює те, що написав.
  3. «Мікрофон». Метод полягає у вільному висловлюванні ідей, думок або відповідей на запитання. Висловлюватись треба по черзі й тільки в символічний мікрофон, не перебивати та не критикувати інших.
    Даний вид роботи дозволяє виховувати в учнів уміння вислуховувати інших, бажання ділитися своїми думками.
  4. «Мозковий штурм». Метод полягає у вирішенні проблеми та виробленні певної ідеї за обмежений час (10-15 хвилин).
    Лідер групи оголошує тему для обговорення та пропонує протягом хвилини по черзі висловити свої думки. Секретар фіксує ідеї. Головне - кількість ідей. Мають право на існування й абсурдні, на перший погляд, думки. Не допускати критики. Важливо в процесі обговорення довести правильність своєї думки, а також бажано дійти спільного висновку. У процесі обговорення обґрунтовується остаточний вибір. 
  5. Гра «Чарівна скринька». Учні по черзі витягують із скриньки запитання і відповідають на них. 
  6. «Незакінчене речення». Учням пропонується продовжити незакінчене речення типу «Я зрозумів, що…», «На уроці мені сподобалося …», «Можна зробити висновок …».
  7. Гра «Блеф-клуб». Гра може проводитися в усній або письмовій формі. Учням пропонується визначити правильні й помилкові твердження, позначивши їх знаками «+» та «-».
  8. Метод «Прес». Вправа розвиває вміння висловлюватися з приводу дискусійного питання виразно, аргументовано, лаконічно. Вправа складається з 4-х етапів: 
    1. висловлювання власної точки зору («Я вважаю, що…»);
    2. обґрунтування власної думки («… тому що…»);
    3. приклади й аргументи в підкріплення власної точки зору («…наприклад…»);
    4. узагальнення, висновки («Отже…»).
  9. «Займи позицію». Пропонується проблемне питання. Учні повинні зайняти певну позицію: «Так», «Ні», «Не визначився», утворюючи три групи. Після обговорення позиції в групі відбувається колективне обговорення проблеми й прийняття правильного рішення. 
  10. «Збери намисто». Учні повинні доповнити текст словами (словосполученнями), які навмисно пропущені. 
  11.  «Ажурна  пилка». Учні класу діляться на «домашні» групи. Завдання груп – опрацювати тематичний матеріал з метою обміну інформацією з іншими. На уроці школярі об’єднуються в «класні» групи, де кожен представник «домашньої» стає експертом з опрацьованої теми. «Класна» група вислуховує представника «домашньої» групи й аналізує матеріал. 
  12. Гра «Ти – мені, я - тобі»  застосовується для перевірки рівня засвоєння теоретичних знань. Учні відповідають на заздалегідь підготовлені один одному питання.
  13. «Акваріум».  За цим методом одна мікрогрупа працює окремо, у центрі класу, після обговорення викладає результат, а решта груп слухає, не втручаючись. Після цього групи зовнішнього кола обговорюють виступ групи й висловлюють власні міркування.
  14. «Робота в парах». Учні працюють в парах, виконуючи завдання. Після цього один з партнерів доповідає перед класом про результати.
  15. «2+2=4». Дві пари окремо працюють над вправою протягом певного часу, обов’язково доходять до спільного рішення, потім об’єднуються й діляться набутим. Як і в парах, необхідним є консенсус. Після цього можна або об’єднати четвірки у вісімки, або перейти до групового обговорення.
  16. Гра «Витинанка».
    Умова: усі вказівки виконуються відразу, без додаткових інструкцій. Учні працюють з однаковими аркушами паперу. 
    Завдання: Розділити аркуш на 4 частини, зрізати правий верхній кут, скласти фігуру навпіл, закруглити ножицями гострий кут, знову скласти фігуру навпіл, відрізати прямий кут, розгорнути аркуш, розглянути отриману фігуру. Із чим вона асоціюється? Чому отримані витинанки відрізняються, якщо всі виконували однакові інструкції?  Коротко сформулювати висновок із цієї вправи, розкрити її сенс.
    Висновок: витинанки, отримані в результаті вправи, вийшли різними, бо всі ми різні. Кожне вимовлене слово по-різному сприймається й пробуджує в нас різноманітні емоції й реакції. Від того, що витинанки неоднакові, загальна картина лише виграє: вона стає різноманітнішою й видовищною. Так само різняться люди – зовнішністю (раса, шкіра, стать, вік, фігура тощо) і внутрішнім світом (характер, світогляд, віра, політичні погляди, культура, освіта тощо). Доброта, ввічливість, людяність, як і інші якості, більше чи менше притаманні кожній людині. Відмінності, що існують між людьми, є предметом особистісного збагачення кожного з нас. 
  17. Гра «Калейдоскоп думок».Дана техніка дозволяє усвідомити цінність та індивідуальність думки кожної людини, необхідність розуміння інших. 
    Матеріали: картки з вказаною роллю (новий українець, бухгалтер, прибиральниця, бомж, повар, балерина, шахтар, вегітаріанець, бабуся, лікар-дієтолог, учитель, учень, модель, котик, завгосп тощо).
    Спосіб проведення:
    Ведучий пропонує учасникам витягти картку, на якій указана роль, і висловити певну думку з однакової для всіх проблеми (наприклад, описати обід у шкільній їдальні) з позиції обраного героя. 
    Підведення підсумків: кожен розуміє по-різному, має власний погляд на речі. Ми повинні вчитися поважати й розуміти кожного, приймати інших такими, якими вони є.

Комментариев нет:

Отправить комментарий