Фестиваль "Лідер освіти" 2016

Відділ освіти Бердянського міськвиконкому
Бердянська загальноосвітня школа I – III ст. №1
Бердянської міської ради Запорізької області







Система національно-патріотичного
та громадянського виховання учнів
Бердянської загальноосвітньої школи І-ІІІ ст. №1

                                                              



  Автор досвіду: заступник директора  з НВР
  Головченко Ольга Миколаївна







  

Бердянськ, 2016 р.


Теоретичні передумови патріотичного виховання громадян були закладені ще в працях В.О.Сухомлинського, Г.Ващенка та інших. Педагоги  підкреслювали діяльний характер патріотизму; необхідність учити дітей шукати своє місце в житті та боротися з недоліками в суспільстві. У сучасних умовах патріотизм виявляється, насамперед, у любові до Батьківщини, готовності утвердити незалежність своєї молодої держави, піднесенні України до рівня високорозвинених держав світу. Нормативним підґрунтям реалізації з даної теми слугують: Державні національні програми «Освіта» («Україна ХХІ століття») та «Діти України», «Національна програма патріотичного виховання громадян, розвитку духовності», «Концепція національно-патріотичного виховання молоді», «Програма патріотичного виховання дітей та учнівської молоді» (І.Д. Бех, К.І. Чорна), «Основні орієнтири виховання учнів 1-11 класів загальноосвітніх навчальних закладів України» (затверджені наказом МОН України від 31.10.2011 № 1243). У документах як стратегічні визначаються завдання щодо виховання в особистості любові до  Батьківщини,  усвідомлення нею свого громадянського обов’язку на основі національних і загальнолюдських духовних цінностей, утвердження якостей громадянина – патріота України як світоглядного чинника.
Керуючись Методичними рекомендаціями з організації патріотичного виховання дітей та учнівської молоді у 2014-2015 навчальному році, у навчальному закладі було проведено соціологічне дослідження серед учнів і вчителів щодо виявлення рівня їх національно-патріотичної свідомості, громадянської відповідальності. За результатами опитування були визначені  пріоритетні завдання в роботі педагогічного колективу Бердянської ЗОШ І-ІІІ ст. №1 з даного напрямку:
-                Подпись: Посещение музеев: 
— Школьный; 
— Подвиг; 
— Краеведческий; 
— Истории города; 
— Шмидта
патріотичне виховання: виховання в учнів любові до своєї Батьківщини, її історії, культури, традицій, рідної мови;
-                формування громадянської та правової свідомості, активної життєвої позиції;
-                залучення школярів до вирішення реальних шкільних проблем з метою набуття відповідного досвіду;
-                розвиток учнівського  самоврядування;
-                розвиток позаурочної діяльності: проведення різноманітних конкурсів і проектів, робота шкільного музею з метою створення умов для самореалізації учнів.
У Бердянській загальноосвітній школі І-ІІІ ст. №1 створена система національно-патріотичного і громадянського виховання учнів, яка нерозривно пов’язана з розумовим, моральним, трудовим, естетичним становленням особистості. Складний процес виховання здійснюється за допомогою різноманітних форм роботи, вибір яких залежить від змісту та завдань навчально-виховної роботи, вікових особливостей школярів.  Пріоритетними в позакласній діяльності є активні та інтерактивні форми навчання, що передбачають самостійну або спільну роботу, набуття дітьми та учнівською молоддю соціального досвіду; сприяють формуванню національної свідомості, критичного мислення, ініціативності, творчого підходу до справи, відповідальності за свої дії та вчинки: громадській, волонтерській, пошуковій, дослідницькій та проектній діяльності. (Додаток 1)
Виховання патріота своєї Батьківщини відбувається через діяльнісний підхід. Учні залучаються до реальної  діяльності, в якій апробуються на практиці громадянські цінності, формується національна свідомість. Завжди в центрі освітньо-виховного процесу школи стоять інтереси дитини, її потреби та можливості, права окремого індивіда, його суверенітет, що забезпечує впровадження особистісно-орієнтованого підходу. Велике значення також надається системному підходу. Формування національно-патріотичної свідомості відбувається шляхом тісної співпраці школи, сім’ї,  органів державної влади, громадських організацій; під час навчальних занять, виховних заходів, вільного спілкування учасників навчально-виховного процесу, під впливом тематичного оформлення шкільних приміщень,  у процесі становлення та дотримання шкільних традицій.


Модель реалізації національно-патріотичного, громадянського виховання учнів Бердянської ЗОШ І-ІІІ ст. №1


Позакласна робота з національно-патріотичного та громадянського виховання реалізується через  предметні та тематичні тижні, у рамках яких проводяться різноманітні заходи.  З метою виховання пошани до історичної пам’яті, збереження правдивої історії у школі проводяться години спілкування з воїнами різних поколінь: учасниками бойових дій у зоні АТО,  випускниками школи-дітьми ІІ Світової війни, воїнами-афганцями. Значну допомогу в проведенні заходів надають представники громадських і волонтерських організацій: цивільного корпусу «Азов», ветеранів Афганістану «Шураві», «Червоний хрест», «Союз Чорнобиль»; юристи та студенти юридичних факультетів ВНЗ, правоохоронці тощо. До пам’ятних дат і визначних подій в житті країни в школі проходять загальношкільні лінійки та акції, уроки мужності, години пам’яті, тематичні виставки тощо.
Сьогодні, коли десятки тисяч патріотів нашої держави знаходяться на передовій, захищаючи від терористів свободу, незалежність та територіальну цілісність нашої України, діти не залишаються осторонь. Останнім часом у школі було проведено ряд благодійних акцій у підтримку учасників АТО й переселенців зі східних регіонів країни, серед яких «Лист солдату», «Не залишимо в біді», «Оберіг у зону АТО».  Високу активність учні, їх батьки та вчителі проявляють  у підготовці й проведенні благодійних ярмарків.  Так, у 2015-2016 н.р. у школі пройшло два ярмарки.  На першому були зібрані кошти в розмірі 2.853.00 грн., на які були придбані побутові набори і передані 24 родинам учнів категорії ВПО. У ході другого зібрано і передано на лікування хворого на лейкемію учня 4-Б класу Соломіна Дмитра 4.280.00 грн..  (Додаток 2)
Провідним етапом у патріотичному становленні юних громадян України є виховання пошани до Конституції – Основного Закону України, шанобливого ставлення до державних символів і традицій України. З цією метою в рекреаціях і навчальних кабінетах школи оформлені куточки державної символіки, під час загальношкільних заходів широко використовуються державні та національні символи.  Незмінною традицією залишається відзначення сезонних народних свят. Найулюбленішими є Свято Урожаю, Святого Миколая, Стрітення, відзначення яких знайомить учнів із народними традиціями й обрядами.
Громадянин і патріот починаються в школі: перш ніж стати громадянином і патріотом Батьківщини, учень має навчитися бути громадянином і патріотом своєї школи, знати її історію, брати активну участь у всіх її заходах і акціях. Своєрідним центром патріотичного виховання є шкільний музей, який було відкрито в жовтні 2013 року з нагоди 70-річного ювілею з дня заснування навчального заходу. У зборі та оформленні музейних матеріалів брали участь випускники різних поколінь, педагоги й учні школи. У музеї представлені кілька тематичних блоків, присвячених історії створення закладу, видатним випускникам і заслуженим педагогам школи тощо. Тематичні експозиції вміщують предмети навчання різних поколінь, матеріали про ветеранів ІІ Світової війни і ветеранів Афганістану, тематичні альбоми, предмети побуту українців.  Деякі з експозицій незавершені і поступово поповнюються матеріалами сучасності, що  з часом стають історією. У музеї проводяться не тільки екскурсії, але й виховні години, тематичні зустрічі, виставки.
 З метою формування соціальної активності учнівської молоді, набуття певного досвіду участі в демократичних процесах країни в школі кожні два роки, починаючи з 2005, відбуваються вибори президента учнівського самоврядування. Під керівництвом учителів правознавства в рамках президентської кампанії проходять передвиборча агітація, дебати кандидатів у президенти, таємне голосування, урочиста посвята в президенти шкільної республіки. Слід відзначити велику активність учнів школи (біля 90% школярів 6-11 класів) у заходах передвиборчої кампанії. (Додаток 3)
За ініціативою Ради учнівського самоврядування  десятий рік поспіль видається шкільна газета «Спичка», яка вже всьоме стає Лауреатом Міжнародного конкурсу шкільних медіа. Протягом навчального року учнівським прес-центром видається 5-7 номерів, що освітлюють події шкільного життя. Випуск газети забезпечив необхідну динаміку демократичних, толерантних відносин у дитячому середовищі та  створив сприятливі можливості для громадянського та особистісного самовизначення підлітків.  (Додаток 4)
У громадянсько-патріотичному вихованні провідне значення має активність учня, його бажання вдосконалювати себе, вивчати відповідний матеріал та самостійно знаходити його. Учні школи широко залучаються до участі в різноманітних конкурсах учнівської творчості, проектної діяльності, МАН і демонструють високу результативність. Так у 2014-2015 н.р. учні школи посіли призові місця на обласному етапі  в конкурсах:
-     Обласному конкурсі дитячого малюнка  «Безпека та мир в Україні» (ІІІ, ІІІ),
-     Обласному конкурсі авторської дитячої і юнацької поезії та прози «Я – за єдину Україну» (ІІІ).
У 2015-2016 н.р. кількість учасників і призерів конкурсів значно збільшилася. Учні школи стали призерами конкурсів:
-           Обласного конкурсу дитячого малюнка  «Шляхами мужності славетних козаків» (І, І);
-           Обласного конкурсу есе «Європа починається з тебе» (ІІ, ІІ);
-           Обласного дитячого конкурсу  малюнків «Мирний атом у долонях людини» (ІІІ, ІІІ);
-           Обласного конкурсу авторської дитячої і юнацької поезії та прози «Я – за єдину Україну» (ІІ);
-           Обласного заочного конкурсу пошукових робіт «Сила, мужність, честь» (ІІІ).
   Стало гарною традицією в школі організовувати екскурсійні поїздки по рідному краю. Улюбленими місцями для подорожі є «Хутір розваг»  –  центр українських традицій на базі ДОК «Червона гвоздика», музейний комплекс «Українське подвір’я» в с. Благовіщенка Куйбишевського району, національний заповідник «Хортиця», Мерлікова балка.
Справжні патріоти успішно формуються в активній практичній діяльності, що сприяє вихованню відповідальності, почуття обов'язку. Трудові акції з ліквідації наслідків вересневого буревію 2014 року, що промайнув Бердянськом і залишив свій руйнівний слід і на ландшафті нашого закладу, об’єднали в суспільній діяльності на благо рідної школи вчителів, учнів і батьків. Навесні 2015 року на території навчального закладу сумісними зусиллями учнів, батьків і вчителів було висаджено 33 дерева.
Велике значення у системі формування патріотизму має сім’я. Саме в ній закладаються основні риси майбутнього громадянина, формуються перші поняття про малу Батьківщину. Тому тісна співпраця з родиною є одним із пріоритетних напрямів діяльності класних керівників. Сумісні свята до Дня людини похилого віку, Дня сімї, Дня матері, Новорічних свят виховують повагу до свого роду, сприяють зближенню поколінь.
Питання щодо патріотичного виховання учнів систематично розглядаються на  засіданнях МО класних керівників і вчителів-предметників. Так 13.01.2015р. на педраді «Патріотичне виховання як важлива складова змісту навчально-виховного процесу школи» учителі обговорили актуальність і проблеми даного напрямку виховної діяльності у наш час, розглянули визначальні риси українського патріотизму, під час роботи в групах розробили та презентували схеми патріотичного виховання як складової виховного процесу школи. Учителі презентували власний педагогічний досвід щодо виховання патріотизму, формування активної громадянської позиції в початковій школі, на уроках української мови та літератури, історії України, у позакласній діяльності, окреслили стратегію подальшої роботи в даному напрямі.  (Додаток 5)
         У 2015-2016 н.р. у школі було створено творчу групу «Реалізація Концепції національно-патріотичного виховання в освітньому процесі», до складу якої увійшли 20 педагогів:  заступник директора з НВР, психолог, бібліотекар, класні керівники, учителі-предметники. Протягом року групою було опрацьовано нормативні документи і методичні рекомендації з даного питання, розроблено план заходів по ЗОШ №1 на навчальний рік, вивчено питання щодо реалізації Концепції в межах навчальних предметів і позакласної роботи, розроблено відповідні пам’ятки. Серед перспективних завдань – розробка програм і навчально-методичних посібників з предметів і виховної діяльності, пропагування передового педагогічного досвіду з теми.  
(Додаток 6додаток 7додаток 8, додаток 9, додаток 10)
З метою моніторингу ефективності виховної роботи в школі дев’ятий  рік поспіль упроваджується проект «Шкільна водоверть». У рамках проекту протягом навчального року оформлюється загальношкільний стенд – фоторепортаж найбільш яскравих навчально-виховних заходів, КТС. Даний проект дає можливість прослідкувати  становлення шкільних традицій і підтверджує пріоритетність громадянського та патріотичного виховання в навчальному закладі.  (Додаток 11)  
Результативність роботи педагогічного колективу в напрямі національно-патріотичного, громадянського виховання учнівської молоді підтверджується результатами соціологічного дослідження, проведеного в травні 2016 року практичним психологом.  (Додаток 12) В опитуванні брали участь 78 школярів  4, 8, 10 класів. Слід зазначити, що для отримання повноцінної картини для дослідження були обрані різновікові категорії учнів, що дозволило врахувати їх вікові психологічні особливості. Так,  молодший шкільний вік, як період становлення особистості, має свої потенційні можливості для формування вищих загальнолюдських і морально-духовних почуттів, до яких і відноситься почуття патріотизму. Період юності є найбільш визначальним у психосоціальному розвитку людини. У віковий період 15–17 років формується ідентичність, окреслюються життєві плани. Саме тому дослідження серед даної вікової категорії великою мірою можна вважати прогностичним.
У ході опитування встановлено, що робота з національно-патріотичного виховання в навчальному закладі здійснюється комплексно: через навчальний процес (на уроках музики, української літератури, історії України тощо) і позакласну виховну роботу. На думку опитаних, на формування громадянської позиції, національно-патріотичної свідомості мають вплив школа (76% опитаних), родина (64%), засоби масової інформації (43%) та громадські організації (38%).
Результати дослідження підтвердили, що більшість учнів школи  налаштовані патріотично. Так,  90 % респондентів  вважають себе патріотами,  91 %  пишаються тим, що вони є громадянами України. На думку 60% учнів питання національно – патріотичного виховання є актуальним і потребує в подальшому активізації й удосконалення. Проведене дослідження дає змогу констатувати, що 93 % учнів четвертих класів задоволені тим фактом, що проживають в Україні. Для більшості респондентів предметом гордості за свою країну та свій народ є душевні якості українців, наше минуле та історія, працьовитість, уміння господарювати, відомі люди, рідна природа. Значна кількість опитаних старшокласників (81%) відчувають свою причетність до майбутньої долі рідного краю і задоволені тим фактом, що живуть в Україні.
Учасникам дослідження пропонувалося визначитися із найбільш привабливим варіантом проживання. У своїх відповідях більшість респондентів зазначають, що хотіли б залишитися в Україні за умови наявності роботи, яка дає стабільний прибуток і забезпечує належний рівень життя; 6 % бажають жити й працювати за кордоном, у країні з більш розвиненою економікою та стабільною соціально-політичною ситуацією, більшими можливостями для самореалізації; 2 %  не замислюються над даним питанням: головне, щоб бути забезпеченим.
Предметом гордості в рідній школі опитані вважають:
-       рівень знань, які отримують школярі – 72%;
-       учителі-професіонали – 64%;
-       цікаві уроки – 60%;
-       видатні випускники – 51%.
Анкетування показало, що 76% учнів відвідали музей школи і це було цікаво, а 23% опитаних  дуже хочуть його відвідати.
Предметом гордості в рідному місті Бердянську учні ЗОШ № 1 визначають:
-       природні умови – 95%;
-       видатні мешканці міста – 68%;
-       архітектурні споруди, парки тощо – 41%.
Свої знання з історії міста більшість учнів школи вважають задовільними, але хотіли б їх розширити.
У ході моніторингу також досліджувалося ставлення учнів до мовного питання як маркера патріотичного налаштування особистості. Так, 98 % зазначили, що поважають українську мову, 53 % – нею спілкуються, а 89 % респондентів читають художню літературу рідною мовою.
Дуже важливим на формування патріотичних почуттів є вплив родини, настанови та досвід батьків. Учні вказали, що в їх родинах дотримуються звичаїв і традицій нашого народу (82%). Найбільш поширеними проявами національно-патріотичного виховання в родині учні назвали: читання українських народних казок, спів українських народних пісень, дотримання більшості національних звичаїв і традицій, читання літератури українських авторів, спілкування рідною мовою, подорожі з родиною визначними місцями України.
Анкетування показало, що в ЗОШ № 1 проводиться широкий спектр заходів  національно-патріотичного спрямування:
-         щодо формування поважного ставлення до історичного минулого свого народу, його звичаїв і традицій (75%);
-         волонтерська діяльність (85 %);
-         щодо формування активної  громадянської позиції та відповідальності (83%).
Причинами недостатнього патріотизму серед учнівської молоді школярі вважають: складну ситуацію в країні, відсутність упевненості в завтрашньому дні (58%), відсутність доступної та зрозумілої інформації (32%), пасивне ставлення родини до проблем держави (4%).
Таким чином, результати анкетування підтверджують дієвість шкільної системи національно-патріотичного та громадянського виховання учнів і цілеспрямовану роботу педагогічного колективу в напрямі  виховання громадянина, патріота своєї Батьківщини.  

Для педагогічного колективу Бердянської ЗОШ І-ІІІ ст. №1 патріотичний напрямок роботи сьогодні та в майбутньому залишиться пріоритетним.

Комментариев нет:

Отправить комментарий